-
Publicerad: 2021-09-24, kl 07:00
Heba tecknar avtal med Vyer.com för smart digital förvaltning
- Med digitala tvillingar kan vi se de verkliga förhållandena i byggnaderna runt om från en dator på kontoret. Vi kan smidigt kontrollera förutsättningar och justera nivåer på distans för att driften ska bli så effektiv och hållbar som möjligt. Det ligger helt i linje med Hebas strategi att stärka förvaltningen med en digital helhetslösning, säger Ulrika Thorildsson fastighetschef Heba.
Efter ett framgångsrikt pilotprojekt under våren 2021 väljer nu Heba att implementera tjänsten i alla fastigheter.
Tillförlitlig information
Vyers mobila plattform gör det möjligt att besöka byggnaderna virtuellt för att hitta information om utrymmen, utrustning, felanmälan och aktiviteter på distans. Att exempelvis kunna ta reda på vilka reservdelar som behövs för en åtgärd på distans sparar både tid, pengar och miljö genom färre transporter.
Plattformen ger också medarbetarna verktyg för att själva dokumentera information när de befinner sig i byggnaderna. Det gör det enkelt att med hjälp av den egna organisationen hålla både ritningar och annan data uppdaterad över tid. Med ökad tillgång på tillförlitligt underlag vill Heba underlätta både den dagliga operativa verksamheten och planeringen av eventuella renoveringsprojekt.
Datadrivna beslut
Ändringar och aktiviteter loggas automatiskt enligt geografisk plats för att möjliggöra analys och datadrivna beslut. Loggningen fungerar dessutom som ett stöd när verksamheten behöver förstå vad i byggnaden som kräver extra uppmärksamhet eller förebyggande åtgärder.
- Det har varit både spännande och lärorikt att jobba med Heba under våren. Vi ser fram emot att vara en fortsatt del av Hebas digitala resa, säger Nils Berglund, vd på Vyer.com.
Projektet i korthet
- Modernisering och 3D-modellering av ritningar (290 000 kvm)
- Systemintegrationer för automatisk informationssamordning
- Utbildning och digitalt förändringsarbete